DEFINISI
Tulisan ialah lambang-lambang bunyi bahasa yang telah dipindahkan
dalam bentuk grafik bagi melahirkan perasaan, fikiran dan idea. Menulis adalah
proses memindahkan lambang-lambang bunyi yang tersusun dan teradun bagi
melahirkan bunyi-bunyi yang bermakna serta dijadikan alat komunikasi.
PERANAN TULISAN
- Untuk mendirikan asas yang kukuh supaya seseorang kanak-kanak itu
dapat
melahirkan idea, fikiran serta perasaan dengan baik, pantas dan cekap.
- Untuk
membolehkan kanak-kanak menyusun huruf-huruf menjadi sukukata, perkataan dan
ayat sebagai alat komunikasi dalam kelompok masyarakat.
Untuk
membolehkan kanak-kanak berkemahiran dalam satu lagi komponen bahasa dan
meluaskan pengetahuan, perhubungan serta matlamat hidup.
- Untuk menyediakan, menyemai,
mengasah serta mengukuhkan minat serta bakat kanak-kanak sebagai memenuhi
kehendak masyarakat moden (kerana membaca, menulis dan mengira adalah
sebahagian daripada asas utama keperluan hidup masa kini).
- Untuk
menghasilkan bentuk-bentuk penulisan kreatif seperti pantun, syair, sajak
lain-lain bentuk puisi dan prosa yang dapat memberikan kepuasan jiwa dalam
pemikiran, perasaan bukan sahaja diri kanak-kanak itu sendiri, bahkan juga
seluruh insan umumnya.
PRATULISAN Pra tulisan merupakan satu peringkat yang perlu
dilalui oleh kanak-kanak bagi menyediakan diri ke arah melahirkan
lambang-lambang bunyi khusus yang diterima oleh kelompok masyarakat. Pada
peringkat awal kanak-kanak membuat contengan di ataS permukaan benda-benda yang
sedia ada dalam persekitaran mereka dengan menggunakan bahan-bahan yang boleh
meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut.
Peringkat
contengan ini perkembangan dari membuat contengan bebas hingga keperingkat
contengan terkawal. Peringkat pra tulisan ini adalah bagi
kanak-kanakmendapatkan latihan otot, tangan,jari serta kordinasi mata tangan.
Peringkat pra tulisan perlu menitikberatkan perkara-perkara berikut:
1. Melakukan latihan-latihan pergerakan tangan dan jari melalui aktiviti
seperti menggunting, mengoyak, menganyam, menampal, menguli tepung dan lain-
lain
2. Menguasai
gerak tangan bebas, cara memegang alat tulis, cara duduk dan sebagainya supaya
boleh menulis dengan sempurna dan selesa.
3. Melakukan
latihan-latihan pergerakan mata dari kiri ke kanan, dari atas ke bawah dan
lain-lain.
4. Melakukan latihan-latihan keselarasan (koordinasi) mata dan tangan.
TULISAN MEKANISME
Setelah
kanak-kanak melalui proses pra tulisan, sepatutnya mereka telah faham dan boleh
memegang pensel serta cara duduk yang betul dan selesa. Tulisan mekanis
merupakan peringkat kedua yang patut didedahkan kepada murid-murid.
Sebagaipermulaan untuk memberi kemahiran dalam penulisan mekanis murid-murid
diminta membentuk huruf-huruf pada permukaan kertas kosong tanpa garisan.
Setelah kemajuannya didapati memuaskan barulah latihan membentuk huruf
diberikan. Bermula dengan ruang garisan yang lebar / luas membawa kepada
lembaran bergaris kecil sempit.
Latihan-latihan
tulisan mekanis diharapkan murid-murid akan dapat :
- Kemahiran mengawal dan memegang pensel.
- Meneliti, mengenal,
menyalin bentuk-bentuk huruf mengikut urutan.
- Mendapat
kesedaran tentang perkaitan bunyi dengan tulisan.
KEMAHIRAN MENULIS
ASAS
Teknik Pengajaran
Pemulihan Kemahiran Menulis asas Hammil dan Mc Nut (1981) melaporkan bahawa
kemahiran menulis mempunyai kaitan rapat dengan bacaan. Kemahiran ini
termasuklah kecekapan dalam menulis mekanis, mengeja, tanda baca, huruf,
kemahiran belajar dan membentuk makna.
Objektif utama
penguasaan kemahiran menulis mekanis atau tulisan tangan ialah supaya mudah
dibaca. Pengajaran guru harus berfokus kepada memegang alat tulis, membentuk
garisan dan lengkokan huruf dengan betul serta mengekalkan jarak dan bentuk
huruf dengan sempurna. Kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran
mempunyai masalah menulis. Mercer
(1985) yang bersetuju pendapat Hidreth (1947) "menyatakan bahawa punca utama ialah
masalah ’psikomotor’, masalah emosi, kegagalan pengamatan terhadap huruf dan
perkataan serta daya ingatan yang lemah".
Jenis-jenis masalah
tulisan tangan atau tulisan mekanis ini ialah lambat, arah tulisan yang tidak
betul,terlalu jarak atau terlalu dekat, bercelaru, senget, terlalu menekan ketika
menulis dan tulisan yang berlapis-lapis.
AKTIVITI-AKTIVITI LATIHAN PRATULISAN
a) Latihan mengikut garisan-garisan rajah atau gambar dari kiri ke kanan.
i. --------- …………. ………….. …………... …………
c) Latihan membentuk bulatan di udara, di meja, di lantai, di atas pasir, di rumput tanpa menggunakan alat tulis.
BULATAN BESAR – BULATAN KECIL
d) Latihan-latihan gerak jari dengan mempermain-mainkan jari, menekan-nekan jari, menggoyangkan tangan, meramas-ramas jari dan sebagainya.
a) Latihan mengikut garisan-garisan rajah atau gambar dari kiri ke kanan.
i. --------- …………. ………….. …………... …………
c) Latihan membentuk bulatan di udara, di meja, di lantai, di atas pasir, di rumput tanpa menggunakan alat tulis.
BULATAN BESAR – BULATAN KECIL
d) Latihan-latihan gerak jari dengan mempermain-mainkan jari, menekan-nekan jari, menggoyangkan tangan, meramas-ramas jari dan sebagainya.
e) Latihan membentuk garisan lurus.
f) Latihan membentuk corak-corak campuran bulatan dan garisan lurus.Dilakukan secara bebas.
g) Latihan melukis gambar-gambar yang mengandungi garisan-garisan lurus dan bulat.
permulaan yang baik.....god job
BalasPadam